Referenties
Jan Bezemer Coachen & Trainen heeft meerdere bedrijven als opdrachtgever.
Enkele ervaringen van deelnemers:
Jan Bezemer Coachen & Trainen heeft meerdere bedrijven als opdrachtgever.
Enkele ervaringen van deelnemers:
“Sinds mijn persoonlijke coachingstraject is mijn communicatie met anderen sterk verbeterd. Ik durf meer vanuit mezelf de boodschap over te brengen. Vroeger begon ik bij een verschil van inzicht meteen over de cijfers. Nu zeg ik eerst wat de zaak in kwestie met me doet, door zinnen als ‘hier heb ik geen goed gevoel bij’ of ‘ik ben ervan geschrokken’. Je gevoel erbij uiten klinkt kwetsbaar, maar zulke persoonlijke informatie maakt de boodschap erna veel krachtiger. Mensen reageren er ook op door zelf met hun gevoel te komen. Dat maakt de communicatie een stuk effectiever: je begrijpt beter van elkaar waar je staat.”(Ton Witsenboer – managing director GE Healthcare)
“Jan vroeg me bijvoorbeeld mijn levensverhaal te schrijven. Dat gaf veel zelfinzicht: ik ontdekte onder meer dat ik al van jongs af aan me heel verantwoordelijk heb gevoeld voor van alles. Dat brak me op in deze baan. De coaching van Jan gaf me het zetje dat ik nodig had om de omgeving te gaan zoeken waarin ik het best tot mijn recht zou komen. Voor mij betekende dat een andere baan. De coaching maakte me duidelijk dat het belangrijk is om de tijd te nemen om na te denken over wat nu echt bij me past.” (Francien Noordhoek – Projectleider HR)
“Heijmans heeft zware economische tijden gekend. Ze zijn een opstap geweest voor een nieuwe manier van werken en denken. Voor de afdeling juridische zaken betekende dit dat de jurist van een adviserende en ondersteunde medewerker ‘omgeturnd’ moest worden naar iemand die stuurt, zijn eigen plek claimt in de business en leiderschap toont. Dat snel gezegd, maar moeilijker te realiseren. De jurist moet eerst begrijpen wat er wordt bedoeld, inzien waar hij/zij momenteel staat en dient vervolgens stappen te nemen en ervaren wat het is om het anders te doen. Dan moet de jurist de nieuwe werkwijze ook ‘onder de huid’ krijgen en toepassen. Veel van onze juristen begonnen met enige scepsis aan wat wij de ‘heidagen’ zijn gaan noemen. Wij kregen reacties als ‘dat doe ik toch al’, ‘moet ik me na vijftien jaar ineens gaan bewijzen’ tot ‘kan ik dat wel?’.
Jan en Robin waren in staat om zaken bespreekbaar te maken, om collega’s aan te spreken op hun houding en gedrag, om hen te confronteren met hun eigen gebrek aan leiderschap. Wij zijn bij tijd en wijle diep gegaan. Niet altijd aangenaam, maar wel hoogst noodzakelijk om de omslag te bewerkstelligen. Het mooie is dat de organisatie het verschil begint te merken. De ‘bijvangst’ is dat wij bewuster werken, elkaar gemakkelijker aanspreken op gedrag en wij een stap verder zijn gekomen. Mijn complimenten aan de coaches die een club juristen, opgegroeid in de no-nonsense cultuur van de bouw, zelfs in een groepshug kregen. Het gaat dan niet om de ‘hug’, maar om de ‘hug’ als metafoor voor de openheid die onze club naar elkaar heeft betracht en voor de door club getoonde kwetsbaarheid. Iedereen ervoer veilige omgeving die hiervoor nodig is.
Onder andere door de introductie van Balance Scorecards is een concreet begin gemaakt met het aanvliegen van processen en procedures nieuwe stijl. Verdere stappen op het gebied van key accountmanagement worden nu gezet.”
Mr. A.M.W.R. van de Weijenberg, directeur Juridische Zaken Heijmans.
Jan Bezemer en Remco de Tombe hebben dit jaar ons Management Team begeleidt met als doelstellingen Persoonlijk Leiderschap, en effectieve communicatie- en samenwerking in ons team.
“Je ziet pas scherp als je jezelf bewust bent. Jan en Remco weten snel en doeltreffend bewustwording te creeren in een goede balans tussen zichtbare realiteit en onzichtbare spiritualiteit. Meer dan ooit te voren is succes gebaseerd op menselijke performance. Internationale concurrentie maakt dat we niet meer kunnen winnen op prijs, kwaliteit en product of dienst alleen. Het zijn de mensen erachter die het verschil moeten maken. Daarvoor moeten die mensen in optimale conditie zijn, zowel fysiek als mentaal. Met name op dat mentale stuk laten Jan en Remco heel duidelijk merken dat ze weten hoe dat te trainen op groepsniveau als ook op individueel niveau. Niet onbelangrijk is dat dit ook gebeurt met een vleugje humor. Mensen worden aangescherpt, komen tot inzicht en gaan doeltreffender met hun werk verder. Geen hocus pocus, geen dure wereldreizen want dat leidt af van het doel. Gewoon met respect voor elkaar aan tafel en de onderste steen boven om te komen tot optimale prestaties. Als je bereid bent je zelf te geven krijg je er veel voor terug”.
Eric Hezemans, Managing Director NTS Systems Development
“Jan Bezemer en Camiel Engelen hebben in 2010 en 2011 een verbeteringstraject uitgevoerd voor de juridische afdeling. In dit traject hebben zij samen met een multidisciplinair team (juristen, octrooigemachtigden, staf) een proces vormgegeven waarin pro-actief en effectief communiceren naar collega’s en klanten binnen het bedrijf is opgezet, met een draaiboek gekoppeld aan een afdelingsplan. Dit proces heeft veel positieve effecten gehad binnen de afdeling en daarbuiten.
Als hoofd van de afdeling kan ik constateren dat al voordat het afdelingsplan klaar was de mensen opener en directer met elkaar omgingen. Mede door de positieve inzet van Jan en Camiel is dit proces op gang gekomen, alleen had ik dit nooit vlot kunnen trekken. Van belang is nu het momentum te houden en het interne stuk uit te blijven bouwen tot een echte business partner relatie met de klanten en andere partijen buiten de afdeling. Dat is een proces dat ik als hoofd van de afdeling goed kan begeleiden met het back-up plan van Jan en Camiel bij de hand.”
Mr. Rob Huijten,
Nunhems Global Head of Legal
“Toen ik hier aan begon heb ik twee dingen gezegd: 1) het is niet zo’n groot probleem en 2) ik wil niet helemaal “binnenstebuiten” gekeerd worden. Beide punten waren al snel van de baan. Ik realiseerde me al snel dat het wel een groot probleem was en dat ik wel binnenstebuiten gekeerd moest worden om het op te lossen.
Het idee dat een coach “mij wel even zou vertellen hoe het allemaal moest” ging dus niet op. Nu ik op het punt sta waar ik nu sta, vind ik het bijna gênant dat ik dat als uitgangspunt had.
Mijn communicatie richting directie is veranderd. Ik heb geleerd om op een negatief bericht niet direct negatief terug te reageren, maar probeer eerst de situatie vanuit de andere kant te bezien en zoek naar oplossingen in plaats van me direct aangevallen te voelen. Ik realiseer me inmiddels ook dat de meeste dingen helemaal niet aanvallend bedoeld zijn. Dit leidt ertoe dat ik mensen meer ontspannen tegemoet kan treden en meer mezelf kan zijn. Als je ieders mening respecteert, krijg je vanzelf een andere relatie met mensen.” (Riadne van der Leeden – P&O Officer, ANOVA FOODS)
“Een sterk punt van de training vond ik de andere benaderingswijze: niet de techniek van het solliciteren, maar de energie om te solliciteren was voor mij de bottleneck. De doelgerichte manier was voor mij zeer belangrijk. Maar het belangrijkste voor mij was het in contact komen met mijn persoonlijke kracht, waardoor deze voor mij echt werd. Mijn persoonlijke kracht was tot nu toe voor mij een theoretisch idee, waarvan ik wel wist dat hij moest bestaan, maar ik hem nog nooit gevoeld had.” (Patrick Verhaegh – Business Consultant, ASML)
C1000-ondernemers in opleiding:
“Als belangrijk actiepunt heb ik geleerd dat het juist ijzersterk is om af en toe mijn trots opzij te zetten en me kwetsbaar op te stellen. Hier bereik ik meer mee dan wanneer ik eigenwijs blijf rondlopen, met een idee of gedachte die achteraf helemaal niet waar blijkt te zijn.” (Franzel Postma – C1000-ondernemer in opleiding)
“Ik heb als persoon de nodige verandering ervaren. Van anoniem, stil en op de achtergrond functionerend, zie ik mijzelf nu steeds meer op de voorgrond treden, waarbij ik mij meng in discussies, mijn standpunten naar voren breng, en bovenal mijn gevoel laat spreken. Ik heb geleerd om tijd voor zelfreflectie te nemen en als ik hier zelf niet uit kom om hulp durf te vragen.” (André de Jong – C1000-ondernemer in opleiding)
“In het begin was ik hier erg sceptisch over en had hier niet zo’n behoefte aan. Je rijdt dan na die bijeenkomst weg en gaat nadenken. Ik begon het steeds meer als een kans te zien en dacht: wat heb ik te verliezen? Nu, na zeven sessies, kan ik het echt iedereen aanraden! Het heeft mij sterker gemaakt.
Na de eerste sessie kreeg ik de opdracht om een biografie te schrijven over mijn leven tot nu toe. Je staat hier normaal niet zo bij stil, wat deed ik vroeger allemaal, en je moet je in feite ‘bloot’ geven. Ik vond het ook meteen de belangrijkste opdracht. We hebben hier veel uitgehaald. Door de jaren heen bouw je naar aanleiding van gebeurtenissen en ervaringen zogenaamde overlevingsmechanismen op die je nu in de praktijk als last kan ervaren.
Doordat we weer terug zijn gegaan naar mijn kernkracht, komen bepaalde kwaliteiten weer vrij en kun je hier verder aan bouwen. Ik ben hier zelfverzekerder van geworden.” (Koen Termeulen – C1000-ondernemer in opleiding)
“Voor mij persoonlijk was het goed om één op één wat meer het diepe in te gaan. Met name de ontwikkeling om mijzelf te uiten is de afgelopen periode als gevolg van dit traject verbeterd. Bij mijn gedrag is met name duidelijk geworden dat ik nog al eens tekort schiet in het “doorpakken”. Een goed voorbeeld hiervan was dan ook dat ik het voeren van gesprekken op de winkelvloer steeds uitstelde. Het gevolg was dat ik kwam te zwemmen. Hierdoor voelde ik mijzelf niet prettig, wat weer zijn weerslag had op de medewerkers. Dit heb ik besproken met Jan en hierop hebben we een aantal acties besproken. Ik heb hierdoor op de winkelvloer ook doorgepakt, door gesprekken te voeren met medewerkers. Vervolgens werden hier ook acties aan gekoppeld die voor medewerkers ook veranderingen tot gevolg hadden.” (Thijs Poll – C1000-ondernemer in opleiding)
“Door het traject heb ik geleerd dat opschrijven van gebeurtenissen goed voor me is. Hierdoor kan ik het even laten “liggen”, om er later eventueel op terug te komen. Daardoor kan ik ook beter met mijn eigen emoties omgaan en mezelf niet verliezen. Ook heb ik geleerd om beter in te spelen op mijn medewerkers, ik weet verbinding te krijgen en te behouden.” (Linda Lantink – C1000-ondernemer in opleiding)
Praktijkvoorbeeld: Wim Haselhorst – Manager werving & selectie ondernemers, Schuitema: Uit hun reflectieverslagen blijkt onder andere ook dat de deelnemers meer taakvolwassen zijn geworden, zich bewust geworden van het lagere onbewuste, zichzelf beter hebben leren kennen, meer in contact gekomen zijn met zichzelf, opgelucht zijn omdat ze oneffenheden uit hun privésfeer uit de weg geruimd hebben en dus geen onbewuste blokkade meer hebben, kortom teveel eigenlijk om op te noemen.